Osteopatia | Leppävirta, Savo

Ammattitaidolla toteutetut osteopatia- ja fysioterapiapalvelut Savossa

Ammattimainen fysioterapia on tarpeen kaikille tuki- ja liikuntaelinten ongelmista tai kivuista kärsiville. Pätevät ja yksilöllisesti suunnitellut fysioterapiapalvelumme sopivat kaiken ikäisille ja moniin vartalon ongelmiin ja kipuihin. Tarjoamiamme fysioterapiapalveluita ovat esimerkiksi faskiamanipulaatio, Kinetic Control, purentaongelmien fysioterapia, osteopatia sekä monet muut fysioterapian hoitomuodot. Tutustu monipuolisiin palveluihimme Leppävirralla, tai kysy meiltä lisää!

Varaa aika

Fysioterapiapalvelumme

Fysioterapiamme hoitomuodot ovat monipuoliset ja kehittyneet. Käytämme fysioterapiassa terapeuttista harjoittelua, fysikaalisia pinta- ja syvälämpöhoitoja (ultraääni), kylmähoitoa, sähkökipuhoitoja (mm. TNS- ja interferenssivirrat), lihasten sähköstimulaatiota, akupunktiota, liikehoitoa, manuaalista terapiaa ja hierontaa.

Hoitoprosessi alkaa asiakkaan tutkimisesta, ongelman kartoittamisesta ja hoidon suunnittelemisesta. Korjaamme hoitosuunnitelmaa tarpeen vaatiessa hoidon edetessä, vaikka asiakkaalle parhaat hoitomuodot pyritään selvittämään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Ohjattua kotiharjoittelua hyödynnetään aina terapian tukena. Fysioterapeuttista harjoittelua voi ja kannattaa tehdä kotona, koulussa ja vaikka työpaikalla. Kannattaa myös muistaa, että lääkärin lähetteellä tapahtuvasta fysioterapiasta saat korvausta Kelalta sairasvakuutuslain nojalla. Hoitoon voi kuitenkin hakeutua myös ilman lähetettä.

Hoitolaitteistoomme kuuluvat mm. sähkökipuhoitolaitteet, sähköärsytys, sähköakupunktio, syvä- ja pintalämmöt, Moto-Med-sähköavusteinen harjoituslaite, kuntopyörä, tasapainolauta, trampoliini, puolapuut, peilit, pallot sekä muut pienterapiavälineet. Harjoitusterapialaitteet ovat suurimmassa yksilöterapiatilassa. Monipuoliset laitteet ja palvelumme tekevät elämästäsi nopeasti miellyttävämpää ja vartalostasi nuoremman.

Erityisosaamisen fysioterapia

Suurin osa ihmisen tuki- ja liikuntaelinongelmista on toiminnallisia. Perusvaivoja varten perinteiset fysioterapian menetelmät riittävät, mutta joissain tapauksissa erityistä fysioterapeuttista hoitoa on harkittava tarkkaan. Huimaushoito, kinesioteippaus ja monet muut fysioterapeuttiset hoidot luonnistuvat meiltä helposti.

Purentaongelmien fysioterapia

Jopa puolet aikuisista kärsii eriasteisista purentaan liittyvistä
vaivoista. Tyypillisiä ongelmia ovat leukanivelen naksuminen, puremalihasten kivut, leuan liikehäiriöt ja väsyminen, toistuvat niska-hartiaseudun säryt ja päänsäryt sekä erilaiset korvaoireet. Näitä ongelmia voidaan hoitaa fysioterapian keinoin.

Kinetic control

Kinetic Control on uusi tuki- ja liikuntaelinvaivojen hoitomenetelmä, joka analysoi liikettä ja sen häiriöitä suhteessa kipuun ja toiminnan haittaan. Se perustuu liikekontrollin parantamiseen omien harjoitteiden avulla, jotka on helppo tehdä kotona ilman välineitä. Menetelmän tavoitteena on palauttaa normaali liike jäseniin ja niveliin kivun lievittämiseksi, toimintahäiriön korjaamiseksi ja toimintakyvyn parantamiseksi.

Faskiamanipulaatio

Faskiamanipulaatio on alun perin italialaisen fysioterapeutin, Luigi Steccon kehittämä hoitomenetelmä. Pääasiallinen huomio kohdistuu lihasten, syvän faskian eli lihaskalvon ja sen osatekijöiden väliseen toiminnalliseen suhteeseen. Tuki- ja liikuntaelinongelmiin voi löytyä yllättävän helppo apu faskiamanipulaatiosta, mikäli ongelman aiheuttaja on piillyt juuri kalvojen ja lihaksen välisessä suhteessa. Voit tutustua faskiamanipulaatioon tarkemmin täältä ja lukea työterveyslääkäri Tiina Lahtinen-Suopankin artikkelin Myofaskiaalinen kipu ja faskiamanipulaatio.

Kelan tarjoamat vaativan kuntoutuksen avoterapian palvelut

Kela kilpailuttaa kustannuksellaan tarjottavaa avofysioterapiaa toteuttavat palveluntuottajat. Näiden joukosta terapiaan oikeutettu voi valita sopivan. Verkostomme yrityksillä on voimassa sopimus ko. palvelumuodosta, ja tarjoamme lasten, nuorten sekä aikuisten yksilöllistä fysioterapiaa.

Osteopatia

Osteopatia on tuki- ja liikuntaelimistön hoitomenetelmä, joka kehitettiin 1800-luvulla Amerikassa. Se on vanhin niin sanotuista manipulatiivisista hoitomenetelmistä, joihin kuuluvat muun muassa naprapatia, kiropraktiikka ja ortopedinen manuaalinen terapia. Osteopatiassa nivelten virheasentoja ja toimintahäiriöitä korjataan manipulaatio- ja mobilisaatiohoidoilla. Tavoitteena on jäykistyneiden nivelten liikkeelle saaminen ja niiden ympäryskudoksien aineenvaihdunnan parantaminen.

Ortopedinen osteopatia on osteopatian yksi erikoishaara. Yleisimpiä osteopaatin hoitamia vaivoja ovat alaselkäkivut, päänsärky, niskan alueen kipu ja jäykkyystilat, niskan retkahdusvammojen jälkitilat, hermopinteet, iskiashermon ärsytys, rintarangan ja kylkiluu-poikkihaarakenivelten kivut, olkapään ja kyynärpään sekä nilkan ja jalkaterän kiputilat. Henkilökuntamme osaa kertoa, josko osteopatiasta olisi sinulle apua.

SENSOMOTORINEN / NEUROFYSIOLOGINEN TUTKIMUS JA TERAPIA

Monen oppimisen, hahmottamisen ja keskittymien ongelmien taustalta löytyy aistien heikkoa aktivoitumista ja/tai sisäisiä jännitteitä, jotka itse asiassa ovat olleet taustalla koko elämän ajan. Näitä kutsutaan esimerkiksi kehityksellisiksi ongelmiksi. Tilanne aiheuttaa kohonnutta taustastressiä joka vaikuttaa mm. muistiin ja oppimiseen. Nämä jännitteet jäävät tavallaan päälle jo varhaisessa vauva-ajan kehityksen vaiheessa ja häiritsevät mm. lihaskoordinaatiota, oppimista ja keskittymistä.

Käytännössä keskittymisen ongelman havaitsee siitä, että on vaikea keskittyä yhteen asiaan vähänkään pitempään, kun jo mieli tekisi siirtyä seuraavaan asiaan tai tehtävään ja on jatkuvasti useita keskeneräisiä tehtäviä jotka kasaantuvat ja jäävät helposti kesken ja tai myöhästyvät aikatauluistaan.

Lihaskoordinaation ongelmat ovat jännitteitä esim. käsissä, jaloissa, lantion ja niskan alueella, jotka vahvistuvat stressitilanteissa. Vauva-aikana nämä lapset eivät usein ryömi ja/tai konttaa tyypillisellä tavalla, saattavat nousta hyvinkin aikaisin seisomaan, voivat olla poikkeavan aistiherkkiä, luonteeltaan hyvin arkoja ja varovaisia ja herkkiä. Motorisessa kehityksessä nämä jännitteet näkyvät esimerkiksi puristavana kynäotteena, niskan seudun pitkittyneinä jännitystiloina, istumisen levottomuutena ja motorisena epävarmuutena tarkkuutta vaativissa tilanteissa.

Näiden jännitteiden ja kohonneen taustastressin taustalla löydetään mm. varhaisen vauva-ajan kehityskauden lieviä poikkeamia, vauva-ajan refleksikehityksen keskeneräisyyttä, aistien heikkoa aktivoitumista ja heikkoa integraatiota.

Useat tutkijat ja terapia-alan kehittäjät ovat tiedostaneet nämä ongelmat ja näille ongelma-alueille on kehitetty hoitomenetelmiä jo n. 50 vuoden ajan. Tarjoamme nyt uutena palveluna näiden ns. kehityksellisten ongelmien tutkimuksen ja terapeuttisen hoito-ohjelman.